Wednesday, October 26, 2005

No, shit Sherlock

Ikke så farlige som før
Med frykten som våpen

Fra faktaboksen i siste artikkel:


Asylsøkerne. 25 prosent av nordmenn tror at mer enn 20 prosent av asylsøkere har begått kriminelle handlinger. Det reelle tallet er én prosent, ifølge Utlendingsdirektoratet.


Mer enn en tredel, 38,7 prosent av asylsøkerne som ble kontrollert av Oslo-politiet i årets andre kvartal, ble pågrepet for kriminelle forhold.

Oslo-tallene avviker sterkt fra tallene UDI-direktør Trygve G. Nordby la fram i sommer. Hans statistikk viste at bare én prosent av asylsøkerne begår kriminelle handlinger mens de bor på mottak. Det tilsvarer 180 kriminelle asylsøkere i året.

- Tallene er langt høyere enn de UDI-sjefen opererer med. Hvordan kan det være så stort sprik?

- Det kommer an på hvilket materiale man bygger på. Nordby (sjef UDI, min anm) bygger angivelig på innmeldte forhold fra asylmottakene.

Jeg har gått ut fra de menneskene jeg blir presentert for i arresten hver morgen, og det er temmelig jordnære tall, påpeker Thorstein Næss.


Innvandrere fra den tredje verden og Øst-Europa er nå overrepresentert innen alle former for kriminalitet. Det fastslår forsker Pål Frogner ved Politihøgskolen.


Ungdom med mye uorganisert fritid oppholder seg mye i sentrum, og de slåss mer enn andre unge.



Jeg har hatt mye "uorganisert fritid", men jeg hverken oppholdt meg i sentrum eller slåss.


Usikre tall. Ungdom med innvandrerbakgrunn deltar oftere i voldskriminalitet enn majoritetsbefolkningen, ifølge en del statistikker. Men slike tall kan være usikre. Unge med innvandrerbakgrunn kan være overrepresentert blant de som blir tatt.


I den undersøkelsen basert på selvrapportering som det refereres til så oppgir innvandrerungdommen selv at de er overrepresentert innenfor voldskrimnalitet. Patetisk brannslukking av Aftenposten.



Anslag som er basert på selvrapportert kriminalitet, viser at det er flere lovlydige barn blant innvandrere enn blant etniske nordmenn.


Her ligger en artikkel som Aftenposten skrev ifm den rapporten.

-Statistsikken er mer eller mindre ubrukelig siden man kun regner hyppigheten av kriminelle handlinger rent kvantitativt, man skiller ikke mellom alvorlighetsgrad slik at barneran og nasking vektlegges like tungt.
-"Ungdom med norsk eller vestlig bakgrunn begikk mest mild kriminalitet."
-Dataene som ligger til grunn for utsagnet er fra 1996.


Jeg ser på meg selv som en politisk korrekt kar.


No shit, Sherlock.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home